Cs:Go

13.02.2014 16:39

Opýtajte sa svojich dedov a babiek, čo hrávali, keď bol ešte svet internetových hier v praveku, doma vybzučovali analógové modemy, tí majetnejší si dopriali ISDN pripojenie a hardvéru vládli guličkové myšky. Garantovane 9 z 10 herných starých rodičov by vám na otázku odpovedalo, že svoju mladosť strávili Kántrením.

Dobre, dobre, možno sú niektoré predchádzajúce tvrdenia trochu prifarbené a možno dokonca vymyslené, ale nič to nemení na fakte, že Counter Strike je od svojho vzniku v roku 2000 a najmä s príchodom verzie 1.6 (rok 2003) obrovským fenoménom vo svete i u nás. Pre mnohých sa to bude zdať neuveriteľné, ale desiatky hodín strávených v internetových herniach s CSkom (keďže internet v domácnostiach bola veľká vzácnosť) sú realitou pre nejedného staršieho hráča. Valve po odkúpení značky dlho hľadalo nástupcu, ktorým sa mal stať Counter Strike: Source, no väčšina hardcore hráčov ostala pri CS1.6 kvôli viacerým zásadným chýbam/zmenám (napríklad upravené hitboxy).

Hluché miesto v ponuke od doby Source, ak nepočítame špeciálnu verziu pre ázijský trh, nič nezaplnilo a tak bolo len otázkou času, kedy sa nové CS objaví. Ten čas práve prišiel, Counter Strike: Global Offensive útočí na PC, Xbox aj PS3 plnou silou.

Pre niektorých môže byť zaujímavým a dokonca nápomocným niekoľko noviniek v hlavnom menu hry. Môžete si vyskúšať streleckú prekážkovú dráhu alebo ešte lepšie, pripraviť sa na živé zápasy v arenách s botmi. Jadro hry ale tvoria zápasy, ktoré sú po novom rozdelené do „casual“ a „súťažných“ módov. V praxi to vyzerá tak, že po navolení základných nastavení už nemusíte prehladávať stovky serverov, ale hra sama podľa interného matchmakingu a vašich volieb vyberie ten správny.



 

Medzi spomínanými módmi je pomerne veľký rozdiel. Casual sa hrá v počte 10 na 10, je vypnutá streľba do vlastných radov, taktiež kolízie medzi spoluhráčmi sú eliminované. Ekonomický model je posunutý smerom k menším stratám peňazí, brnenie a defuse kit sú automaticky zdarma dostupné ihneď po respawne. Naproti tomu súťažný mód je nastavený na 5 vs 5 a všetky pomocné barličky sú vypnuté. Zabijú vás a nepodarí sa vám položiť/defusovať bombu? Nech sa páči, v ďalšom kole si musíte dať „eko“ - kolo, v ktorom si nenakúpite žiadne vybavenie, aby ste ušetrili peniaze.

Ápropo, peniaze. Ak ste doteraz CS nikdy nehrali, vedzte, že okrem akčného multiplayerového zápolenia, prináša aj jednoduchý, no pritom veľmi dobre vyvážený ekonomický model. Za fragy a splnené úlohy dostávate peniaze, že ktoré si v ďalšom kole môžete kúpiť lepšie zbrane, brnenia, granáty a iné doplnky. Naopak, ak sa vám nedarí, hráte iba s pištoľami a snažíte sa šetriť. CS je tiež špecifický tým, že keď vás v rámci jedného kola zabijú, nemôžete robiť nič (snáď okrem sledovania iných hráčov) až do začiatku ďalšieho kola. Rambo hráči zvyknutí na nulový respawn tak často bývajú nemilo prekvapení, s trochou rozumu a trpezlivosti sa CS hrá rozhodne lepšie.

Hlavným herným módom zostáva „bomba“, tzn. polovica hráčov sa snaží v rámci danej mapy položiť výbušninu na určené miesto, druhá polovica bombovisko bráni, resp. sa snaží po umiestnení nálože v časovom limite nebezpečenstvo zlikvidovať. Doplnkovými hernými módmi sú ochrana/vyslobodzovanie rukojemníkov, kde musia teroristi ubrániť svojich rukojemníkov pred nájazdmi policajných zložiek. Muži zákona naopak musia rukojemníkov oslobodiť a odviesť ich do bezpečia.

Pomimo matchmakingového systému Valve do hry zapracovalo aj klasický server browser, ďalší bod k dobru pre firmu, ktorá zjavne myslí aj na hardcore fanúšikov. Úplnou novinkou sú dva módy Arms Race a Demolition, v ktorých sa zbrane neodomykajú na základe stavu vašej peňaženky, ale priamo na základe počtu zabitých nepriateľov. Začínate so základnou zbraňou a keď sa vám podarí niekoho zabiť, dostanete automaticky lepšiu zbraň. A tak to pokračuje až do doby, kým sa vám do rúk nedostane snajperka AWP.